Enkelresa

Jag har köpt min biljett och står på perrongen. Ett underligt tåg.... Det är sista gången. Jag reser, men vet inte vart eller hur, jag frågade om det fanns retur då log han i luckan och stack ut sin näsa och sa, att det var enkel resa. Så ofantligt enkel. Så går jag in i min sovkupé. Tänk, något bagage har jag inte mé. Allt verkar så underligt - här är konduktören men han bär ej uniform med knappar och snören. Han bär på en lie - jag vet han är döden. Han som vet slutet på människors öden. Märkvärdigt att jag inte är rädd, jag ligger så stilla i min bädd. Han ler så vänligt, han klipper biljetten för sista resan till himmelska rätten, han mumlar faderligt: "Det blir inte värre. Sov gott och lungt, jag skall väcka min herre
"Jag har köpt min biljett och står på perrongen. Ett underligt tåg.... Det är sista gången. Jag reser, men vet inte vart eller hur, jag frågade om det fanns retur då log han i luckan och stack ut sin näsa och sa, att det var enkel resa. Så ofantligt enkel. Så går jag in i min sovkupé. Tänk, något bagage har jag inte mé. Allt verkar så underligt - här är konduktören men han bär ej uniform med knappar och snören. Han bär på en lie - jag vet han är döden. Han som vet slutet på människors öden. Märkvärdigt att jag inte är rädd, jag ligger så stilla i min bädd. Han ler så vänligt, han klipper biljetten för sista resan till himmelska rätten, han mumlar faderligt: "Det blir inte värre. Sov gott och lungt, jag skall väcka min herre"
¨

Flickr


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0